Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
product

Hus & Hemservice Sverige AB – Allmänna villkor för våra tjänster

1. Tillämplighet
Dessa allmänna villkor tillämpas för alla uppdrag som utförs, och ska utföras, av Hus & Hemservice AB, org. nr. 559389-5807, kallas nedan ”Hus & Hemservice, vi, vår” eller ”oss”, hos dig som konsument och beställaren, kallas nedan ”Kund”.

2. Informationshantering 

För att vi ska kunna utföra Tjänsten behöver vi behandla dina personuppgifter. Vi behandlar då dina personuppgifter i egenskap av personuppgiftsansvarig för att bland annat kunna utföra Tjänsten åt dig som Kund. För mer information om hur vi hanterar dina personuppgifter i samband med utförandet av Tjänsterna kontakta vår kundtjänst E-post: info@husohemservice.se telefon: 0221-58 43 20

3. Bokning av Tjänst

För att boka en Tjänst måste du ha fyllt 18 år. Beställning av Tjänst kan göras via exempelvis webbplatsen husohemservice.se, mejl till info@husohemservice.se, telefon 0221-58 43 20 eller via samarbetspartners som förmedlar Tjänsterna och som vi från tid till annan samarbetar med. Vid beställning av mindre arbeten får du automatiskt en bekräftelse innan planerat utförande av Tjänsten. Vid större arbeten återkommer vi med en offert och bokningen är genomförd först när du har godkänt offerten. Om något blivit fel eller om du vill ändra något, kontakta oss via info@husohemservice.se eller 0221-58 43 20.

4. Betalning av Tjänst

4.1 Betalning sker mot e-post-faktura, 20 dagar netto räknat från när arbetet utförts. Om betalning inte sker inom förfallotiden debiteras du en påminnelseavgift på 60kr + dröjsmålsränta (8% + gällande referensränta) i samband med en påminnelse som kommer att skickas ut via brev. Om betalning av aktuellt belopp, dvs. fakturabeloppet samt påminnelseavgift, inte betalas inom 20 dagar från utskriftsdatum på påminnelsen överlämnas ärendet till inkassobolag varvid lagreglerad inkassoavgift tillkommer. Vid köp via samarbetspartners som förmedlar Tjänsterna sker betalning direkt till respektive samarbetspartner samt i enlighet med samarbetspartnerns villkor.

4.2 För Tjänst som medger skattereduktion betalar Kund 50 % av arbetskostnaden för RUT-arbeten och 70 % av arbetskostnaden för ROT-arbeten samt mellan 50–75 % av kostnaden för arbete och material för installationer av grön teknik, förutsatt att kraven för sådan skattereduktion uppfyllts. Om skattereduktion nekas av Skatteverket skickas en faktura på mellanskillnaden. Läs mer om skattereduktion för RUT- och ROT-arbeten här samt mer om skattereduktion för grön teknik här.

4.3 Prissättningen för Tjänst till Kund baseras på fastpris alternativt på arbetad tid per uppdrag. Aktuella priser finns angivna på husohemservice.se

4.4 Vi förbehåller oss rätten att göra en kreditupplysning på Kund innan vi bekräftar en order om ordervärdet överstiger 5000 kronor.

5. Ångerrätt, av- och ombokning

5.1 Vi följer distansavtalslagen. Distansavtalslagen ger Kund rätt till att utan att ange skäl frånträda avtalet inom 14 dagar när köp görs på distans, t.ex. via internet. Ångerfristen löper enligt nämnd lag ut 14 dagar efter dag då avtalet ingicks. För att Kund ska hinna utöva sin ångerrätt i tid räcker det med att Kund sänder in sitt meddelande om att Kund tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut. Kund kan, men måste inte, använda Konsumentverkets standardblankett för utövande ångerrätt som Kund hittar på konsumentverkets webbplats.

5.2 Om Kund bett att Tjänsten ska börja utföras redan under ångerfristen ska Kund betala ett belopp som står i proportion till vad Kund mottagit till dess att Kund meddelade oss om sin avsikt att frånträda avtalet, jämfört med hela omfattningen av avtalet. Läs mer om distansavtalslagen här.

5.3 När Tjänst fullgjorts på Kunds begäran under ångerfristen bekräftar Kund dock att Kund är medveten om att Kund därmed avsäger sig den lagstadgade ångerrätten. Vidare har Kund ingen ångerrätt om Tjänsten avser en brådskande reparations- eller underhållsåtgärd vid ett besök i Kunds bostad, om besöket äger rum på Kunds begäran.

5.4 Vi ger utöver ovan nämnd ångerfrist alltid Kund möjlighet att av- eller omboka sin bokning av Tjänst upp till 48 timmar innan planerat utförande. För att utöva sin ångerrätt eller av- och omboka ska Kund skicka ett klart och tydligt meddelande om beslutet att frånträda avtalet per telefon på 0221-58 43 20 eller e-post till: info@husohemservice.se.

5.5 Vid av- eller ombokning av Kund mindre än 48 timmar före överenskommen tid, eller om Kund inte infinner sig enligt punkt 10.1 nedan, faktureras hela kostnaden för bokad Tjänst. Detta förutsätter att Kunds eventuella ångerrätt har löpt ut.

5.6 Vi har rätt att när som helst avbryta eller avboka ett uppdrag, utan kostnad för oss, om vi bedömer att vår säkerhet, vid utförande av Tjänsten, inte kan garanteras och detta beror på Kund (exempelvis vid våld, hot om våld, övergrepp eller trakasserier). Vi har också rätt att avboka en Tjänst vid Kunds hets mot folkgrupp, diskriminering eller uppträdande som i övrigt strider mot lag eller god affärsetik. Kunden blir då fakturerad den angivna kostnaden för bokningen.

5.7 Vi har rätt att avboka en bokad Tjänst om förutsättningarna för att korrekt kunna utföra sådan Tjänst inte föreligger.

5.8 Kund och Hus & Hemservice ska avtala om när Tjänsten ska anses vara avslutad. Vi förbehåller oss rätten att uppge tidpunkt för Tjänstens avslutande till dess att vi besökt Kund och haft möjlighet att på plats uppskatta Tjänstens omfattning.

6. Åtagande och ansvar

6.1 Vi ska vid utförandet av Tjänst använda sig av kompetent och lämplig, samt i de fall där det är relevant, auktoriserad serviceman.

6.2 Vi är ansvarigt för att utförandet av Tjänst sker på ett fackmannamässigt sätt. Önskar Kund att Tjänsten till dess innehåll eller omfattning, mot vår avrådan, ska utföras på ett sådant sätt att det innebär att den avviker från fackmannamässig standard ansvarar Kund själv för resultat.

6.3 Hus & Hemservice för utförande av Tjänst, är ansvarsförsäkrade.

7. Reklamationer

Om Kund anser att Tjänsten är felaktig, ska Kund underrätta oss om detta inom skälig tid efter det att Kund märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Vi följer konsumenttjänstlagen.  Läs mer om konsumenttjänstlagen här. För en smidig hantering av reklamation och vid frågor angående reklamation av Tjänst, kontakta oss via 0221-58 43 20 eller info@husohemservice.se. Vid Kunds köp av varor eller vid installation, montering eller annat arbete som vi utför för att fullgöra ett avtal om köp av en vara följer vi konsumentköplagen.  Läs mer om konsumentköplagen här.

8. Tvister

8.1 Kund har rätt att få en tvist prövad utanför domstol hos Allmänna Reklamationsnämnden (”ARN”), www.arn.se samt postadress ”Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23, Stockholm”. Hus & Hemservice medverkar i ett eventuellt tvisteförfarande och följer ARN:s rekommendationer.

8.2 Om Kunds anspråk eller klagomål har uppstått med anledning av ett köp via internet finns även en möjlighet för Kund att använda sig av  EU:s online plattform för att lösa tvister.

9. Force Majeure

Arbetsinställelse, blockad eller annan händelse bortom vår kontroll såsom krig, upplopp, eldsvåda, explosion eller explosionsfara, extrema vädersituationer samt ingripande från offentlig myndighet som medför att vi inte, eller till onormalt höga kostnader, kan fullgöra sina skyldigheter enligt detta avtal, fritar oss från fullgörandet av dessa skyldigheter under den tid förhållandet råder.

10. Ansvarsbegränsning

10.1 Kund ska vara på plats vid uppdragets början och slut samt vid behov däremellan för avstämning kring detaljer i arbetet om vi så uttrycker.

10.2 Kunden ansvarar för att inga hinder, såsom möbler, tavlor eller kablar stör installationen, utförande av Tjänsten alternativt tar skada av installationen.

10.3 Vi ansvarar inte för fel på installationsmaterial och/eller produkter tillhandahållen av tredje part eller annan återförsäljare än Hus & Hemservice

10.4 Vi ansvarar inte för fel uppkomna genom Kunds handhavande eller faktorer utanför vår kontroll.

10.5 Vi ansvarar inte för felaktiga uppgifter eller annars inkorrekta tjänsteval av kunden.

10.6 Vi ansvarar inte för förlust i näringsverksamhet.

10.7 Kund ska vidta skäliga åtgärder för att begränsa eventuell uppkommen skada orsakad av oss. Om Kund inte gör detta får denne själv ansvara för skada som hade kunnat undvikas om åtgärder vidtagits.

11. Utbyte av utförare

Hus & Hemservice har rätt att byta nämnd serviceman utan att informera Kunden.

12. Prisjustering och fel i information

Hus & Hemservice reserverar sig för eventuella fel i priser och information som presenteras på husohemservice.se samt i annan kommunikation, och förbehåller sig rätten att från tid till annan justera dessa, och informera Kund genom publikation av korrigerad/justerad information.

13. Uppgifter om Hus & Hemservice

Hus & Hemservice Sverige AB

Fullständiga firmanamn: Hus & Hemservice Sverige AB Adress: Bolströ 5, 731 95 Köping E-postadress: info@husohemservice.se Organisationsnummer: 559389-5807 Registreringsnummer för mervärdesskatt: SE559389580701 Telefonnummer: 0221-58 43 20 Orten där styrelsen har sitt säte: Köping